Onze werkwijze


Onboarding

De sociale kaart is onderdeel van de onboarding en het vertrekpunt van onze samenwerking. Op de sociale kaart staan relevante contactpersonen m.b.t. het beleid en procedures die van belang zijn voor de twee werkvelden van een vertrouwenspersoon. Namelijk ongewenste omgangsvormen en integriteit. Denk hierbij aan intimidatie, pesten, agressie, discriminatie, seksuele intimidatie en fraude of (maatschappelijke) misstanden. Daarnaast is het belangrijk inzicht te krijgen in alle medewerkers-communicatiekanalen. Wij zorgen voor het aandragen van de juiste content per relevant kanaal. Het doel is dat alle medewerkers ons eenvoudig kunnen vinden en de drempel zo laag mogelijk is om contact op te nemen. 

Consulten 

Consulten zijn alle gesprekken die wij met medewerkers (melders) voeren.  Bij een vertrouwenspersoon staat het welzijn van de melder centraal en wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de melder zich gehoord voelt.  De gesprekken met melders zijn vertrouwelijk, tenzij door de wet anders voorgeschreven. Hierover worden melders bij aanvang van een consult geïnformeerd, waarmee dit soort situaties voorkomen worden. Het kan zijn dat één gesprek genoeg is voor een medewerker om zich beter te voelen. Wij kunnen ook ondersteuning bieden in het voorbereiden van een oplossingsroute, zoals in gesprek gaan met een beklaagde. We zullen nooit namens een melder gesprekken voeren. De melder in zijn/haar kracht zetten om zelf tot een oplossing te komen is ons doel.

Overige diensten

Naast de algemene informatievoorziening tijdens de opstartfase, zorgen wij voor aanvullende content over relevante onderwerpen welke in een nieuwsbrief of vergelijkbaar medium met alle medewerkers gedeeld kunnen worden. Dit doen wij standaard twee keer per jaar. Het is altijd mogelijk op maat extra informatie of begeleiding te bieden. Denk hierbij ook aan het aanscherpen van beleid of procedures welke onze werkvelden raken. Mocht een situatie zich voordoen dat wij ons genoodzaakt voelen iets te adresseren dat niet tot het jaar- verslag en gesprek kan wachten, zullen wij dit middels een ongevraagd adviesgesprek kenbaar maken. Deze diensten worden berekend tegen een uurtarief van 92,50.

Jaarverslag & advies

Aan het einde van elke jaarlijkse samenwerking presenteren wij ons jaarverslag. In dit verslag wordt de vertrouwelijkheid van de melders altijd gerespecteerd; er wordt uitsluitend gerapporteerd over het aantal meldingen per thema, zonder specifieke details die de anonimiteit zouden kunnen schaden. Naast deze statistische weergave bieden wij op basis van onze bevindingen een diepgaand en proactief advies. Hiermee ondersteunen we je niet alleen in het oplossen van eventuele problemen, maar ook in het creëren van een veilige en ondersteunende werkomgeving voor de toekomst. 

Online & flexibel

Onze aanpak is uniek dankzij de focus op online dienstverlening. Door de coronaperiode zijn we meer gewend geraakt aan het voeren van gesprekken op afstand. Dit heeft voor veel medewerkers een drempelverlagende werking. Online gesprekken bieden de mogelijkheid om op een snelle manier contact met ons op te nemen. Zo hoeft een medewerker bijvoorbeeld geen verantwoording af te leggen over een afwezigheid. Het scheelt in reiskosten, medewerkers kunnen eenvoudig deelnemen aan het gesprek en ongeacht de werklocatie hebben alle medewerkers dezelfde vertrouwenspersoon. Deze aanpak stelt ons in staat om efficiënter en effectiever op landelijk niveau te opereren en een scherp tarief aan te bieden. Zo zijn we altijd bezig met onze missie: eenvoudig toegang tot een extern vertrouwenspersoon.